Lentekriebels op scholen - sexuele voorlichting - Rutgers Stichting

PRATEN OVER SEXUALITEIT

Elke basisschool en middelbare school is verplicht om seksuele voorlichting te geven. Wat zijn de regels over lentekriebels en seksuele voorlichting? En wat bespreekt de school met mijn kind? Welk lesmateriaal wordt gebruikt en welke rol heb je hierin als ouder?  

Scholen zijn verplicht om seksuele voorlichting te geven tot en met de onderbouw van de middelbare school. Dat staat in de kerndoelen. Daarin zijn alle verplichte lesonderwerpen vastgelegd. Relaties en seksualiteit zijn daarin als onderwerp opgenomen. Hoe ze daar invulling aan geven is aan de scholen zelf. Scholen kunnen daarvoor gebruik maken van lespakketten die speciaal hiervoor zijn gemaakt door verschillende organisaties. Het expertisecentrum seksualiteit Rutgers, ontwikkelt zo’n lespakket. Dat lespakket, met de naam ‘Kriebels in je buik’ is erkend door het RIVM. Toch is er rondom dit onderwerp enige ophef ontstaan wanneer het gaat over het programma Lentekriebels dat eigendom is van de Rutgers Stichting.

lentekriebels - rutgers Stichting

Wat vertelt de school allemaal?

De inhoud van seksuele voorlichtingslessen kan variëren tussen scholen. Op de basisschool wordt in ieder geval gesproken over onderwerpen als vriendschap, relaties en verliefdheid. Daarnaast komen zaken als aanraken en het aangeven van persoonlijke grenzen aan bod. Er wordt ook aandacht besteed aan het begrijpen van verschillende meningen en perspectieven met betrekking tot seksualiteit, omdat niet iedereen dezelfde opvattingen heeft. Uiteraard wordt de lesstof aangepast aan de leeftijd van de kinderen, waarbij leerlingen in groep 3 bijvoorbeeld andere informatie krijgen dan leerlingen in groep 8.

In de onderbouw van de middelbare school ligt de nadruk op het respecteren van diverse opvattingen en levenswijzen. Hierbij wordt specifieke aandacht besteed aan het respectvol omgaan met relaties, seksualiteit en de verscheidenheid aan seksuele oriëntaties. Het curriculum is ontworpen om de leerlingen bewust te maken van de diversiteit in opvattingen en hen te helpen respectvolle keuzes te maken in hun eigen relaties en seksualiteit.

 

verzet tegen programma lentekriebels

Ophef over Programma Lentekriebels

Er is veel ophef ontstaan over het lesmateriaal en bepaalde twitterkanalen werden overstroomd met diverse berichten zoals bijvoorbeeld: 

“In basisscholen in heel Nederland worden kinderen van vier jaar oud door volwassenen aangespoord om na te denken over geslachtsverandering, anale seks, trio’s en drag queens. Plaatjesboeken met illustraties over bijvoorbeeld hoe je moet pijpen worden eveneens verspreid. Opnieuw aan kinderen van vier jaar oud. Deze seksualisering van kinderen is verkeerd en moet stoppen. Het promoten van geslachtsverandering aan kinderen moet stoppen. En de sluipende normalisering van pedofilie moet ook stoppen.”

Er kwam ook veel commentaar over een film die de Rutgers Stichting had gemaakt ter promotie van hun programma. Het inmiddels door Rutgers zelf verwijderd  promotiefilmpje, waarin ouders maar ook een koppel homoseksuele ‘ouders’, tenenkrommende gesprekjes over seksualiteit voeren met kleine kinderen die daar overduidelijk geen enkele behoefte aan hebben en tekenen van hevige schaamte en verlegenheid vertonen.

 

 

Gedwongen winkelnering

Een goed debat over wat is wel goed, en wat moet absoluut niet kunnen, is altijd goed. Er is inmiddels ook al veel veel commentaar gekomen over de Rutgers Stichting zelf. Bij de seksuele vorming bij ‘Gezonde School’ en GGD “ zou al jaren het domein zijn van één grote marktpartij: Rutgers.” Door sommige wordt gesproken over een gevalletje van gedwongen winkelnering dus: scholen hebben weinig keus. Als zgn. kennisinstituut zou Rutgers van de overheid een instellingssubsidie ontvangen. Die wordt o.a. gebruikt om zelf lesmaterialen te ontwikkelen. Daardoor zou Rutgers in feite de concurrentie ‘vervalsen’ met andere aanbieders van lesmethoden.

Maar de bevoorrechting van Rutgers door de overheid zou nog verder gaan. Scholen kunnen om zich te onderscheiden een vignet ‘Gezonde School’ halen. Daarvoor moeten zij hun lesmaterialen inzake seksuele vorming overleggen. En wie beoordeelt die? Rutgers! Deze concurrent zou dus over de producten van zijn eigen mededingers mogen beslissen. 

 

Corrupte structuren?

Ten slotte zou Rutgers ook nog eens de genoemde adviseurs van de GGD trainen, die scholen verplicht in de arm moeten nemen, willen ze aan het thema Relaties en Seksualiteit van Gezonde School deelnemen. Wat voor ideologische visie op seksualiteit zullen die door Rutgers getrainde ‘adviseurs’ hebben? Wiens lesmaterialen zullen die aanbevelen? Er zou op deze wijze sprake kunnen zijn van corrupte structuren.

Rutgers implementeert met overheidssteun een visie op seksualiteit die in lijn is met internationale richtlijnen van organisaties zoals de Verenigde Naties en de Wereldgezondheidsorganisatie. Deze visie wordt ook gepromoot door tal van niet-gouvernementele organisaties (NGO’s), waaronder Rutgers zelf. Ouders zijn zich mogelijk niet volledig bewust van het feit dat Rutgers kinderen opvoedt volgens een wereldwijde morele benadering, die soms in contrast staat met traditionele opvattingen, met name die gebaseerd op christelijke zedelijkheid. Het is belangrijk op te merken dat dit een neutrale beschrijving is van het educatieve perspectief dat Rutgers hanteert.

Wat zou er moeten gebeuren bij een corrupte structuur? Bij een corrupte structuur kan je echter maar één conclusie trekken, die bovendien al veel eerder zou moeten zijn getrokken: niet alleen moet de ‘Week van de Lentekriebels’ zou moeten worden gestopt, in het belang van het Nederlandse schoolkind en de rechten van de ouders en van behoorlijk bestuur, dient ook de staatssteun aan Rutgers onmiddellijk worden ingetrokken.

Rutgers Stichting

Rutgers opereert internationaal

Rutgers biedt niet alleen programma’s aan in Nederland maar over de hele wereld. Want zoals zij zeggen “als je boodschap voor iedereen belangrijk is, zorg dan ook dat ‘ie overal terecht komt”. Rutgers zou samen werken met lokale partners in 18 landen. En hierbij vertellen zij niet wat ze moeten doen, maar zouden hun informatie en kennis delen zodat zij die goed kunnen inzetten. 

 

Te ver en te jong

De inhoud van het lespakket en de jonge leeftijd waarop aan kinderen seksuele voorlichting wordt gegeven, vallen echter niet bij iedereen in goede aarde. Veel mensen vinden dat de overheid veel te ver gaat in het seksueel onderwijzen van kinderen. Ook de jonge leeftijd waarop wordt begonnen met voorlichten, stuit velen tegen de borst. Het expertisecentrum heeft lesmateriaal gemaakt voor kinderen vanaf groep één. De lesstof verschilt per leeftijdscategorie. Zo krijgen de allerjongsten in de lessen bijvoorbeeld te horen dat kinderen en volwassenen het fijn vinden om zichzelf aan te raken. “Het is fijn om je eigen vulva of piemel te kriebelen.” Bij de wat oudere kinderen is direct veel aandacht in het lesmateriaal voor transseksualiteit. Daarbij wordt kinderen onder andere verteld dat ze zelf kunnen kiezen of ze een jongen of een meisje zijn.

 

3D clitoris van papier

Vanaf groep zes is de voorlichting explicieter. Groepen zes t/m acht krijgen bijvoorbeeld les aan de hand van een 3D clitoris van papier. “Veel kinderen weten wat de piemel is, en welke functies de piemel heeft. Veel minder kinderen weten over de clitoris. Het is belangrijk dat zowel jongens als meisjes weten over het lichaam van een vrouw, en over de clitoris. Dan hebben zij gelijke kennis en het helpt in de gelijkheid tussen mannen en vrouwen,” aldus de handreiking van de lesmethode.

 

Anale seks

Ook schuwt de stichting het onderwerp (anale) geslachtsgemeenschap niet. Op de website van de lesmethode staat hierover: “Neuken is een ander woord voor seks hebben, geslachtsgemeenschap hebben, een nummertje maken, met elkaar naar bed gaan of coitus. Met neuken bedoelen we dat er een intiem contact is waarbij de penis in de vagina of in de anus gaat. Als de penis in de anus gaat, dan spreken we van anale seks of anaal neuken. Bij het neuken wordt de penis heen en weer bewogen in de vagina of anus. Door het bewegen kun je een orgasme krijgen. Veel meisjes krijgen op deze manier geen orgasme. Meisjes krijgen een orgasme als de clitoris extra wordt gestimuleerd. Om een ongewenste zwangerschap en een soa te voorkomen moet je bij het neuken altijd een condoom gebruiken. Ook bij anale seks.” Op de webpagina staat een video waarin een doventolk bovenstaande tekst vertolkt.

Daarnaast stelt de methode dat normale seksualiteit, dat tussen een getrouwde man en vrouw, niet het ideaal is. Sterker nog, volgens Rutgers moet het woord ‘normaal’ worden vermeden omdat ‘het gebruik van het woord ‘normaal” negatief [kan] werken omdat je hiermee bevestigt dat er een norm is’.

Bill & Melinda Gates Foundation

Bill & Melinda Gates Foundation

De Rutgers Stichting heeft naar verluidt meer dan 3 miljoen dollar ontvangen van de Bill & Melinda Gates Foundation. Dit financiële steunbedrag werd in 2017 toegekend aan Rutgers voor de ontwikkeling van programma’s gericht op het bevorderen van ‘gendergelijkheid’ en ‘familieplanning’, zoals bevestigd door een woordvoerder van Rutgers Expertisecentrum Seksualiteit. Eerder bleek ook al dat Rutgers deels gesubsidieerd wordt door de Nederlandse overheid. De subsidies van in totaal 3,4 miljoen dollar van Bill Gates zijn terug te vinden op de website van zijn stichting.

De WHO, waarvan de Bill & Melinda Gates Foundation ook een van de grootste financiers is, heeft doelen opgesteld omtrent seksuele educatie van kinderen wereldwijd. Voorbeelden van deze doelen voor nul- tot vierjarigen zijn: ‘genot en plezier te leren ervaren bij het aanraken van het eigen lichaam’, ‘het stimuleren van masturbatie bij de allerjongsten’ en ‘bewustzijn van genderidentiteit ontwikkelen’. De lesstof van Rutgers lijkt aan te sluiten op de in de vorige alinea genoemde doelen van de WHO. Zo leert de methode van Rutgers dat je zelf kunt kiezen of je een jongen of meisje bent en dat ‘het fijn is om je eigen vulva of piemel te kriebelen’.