LHBTIQ+ Beweging Onder De Loep: Gemeentelijke Reactie op Onacceptabele Teksten in Tentoonstelling Doet Vragen Rijzen over Oprechtheid en Intenties
De gemeente Dijk en Waard heeft meerdere panelen van de tentoonstelling OUDROZE verwijderd. Deze expositie belicht de levensverhalen van 29 oudere LHBTIQA+-personen. De gemeente stelt dat er discussies en beschuldigingen over de gemeenschap zijn ontstaan. Kunstenaar Ernst Coppejans is zeer teleurgesteld: “Ik vind het eerlijk gezegd een zwaktebod van de gemeente. Een bijzondere zaak.”
De tentoonstelling was te zien op het Stadsplein van Heerhugowaard, toonde homoseksuele mannen, lesbische vrouwen, biseksuelen, transgenders en intersekse personen die openlijk voor hun seksualiteit durfden uit te komen. Onder de geportretteerden waren ook bekende personen zoals schrijfster Xaviera Hollander, choreograaf Frank Sanders en presentator Hans van der Togt. Een week na de officiële onthulling ontstonden er hevige reacties in diverse Heerhugowaardse Facebookgroepen, vooral vanwege enkele verhalen over hoe de jonge hoofdrolspelers contact kregen met meerderjarige mannen.
Gemeente Handelt Logisch, Kunstenaar Ernst Coppejans Reageerde Bizar
Ernst Coppejans was zeer teleurgesteld: “Ik vind het eerlijk gezegd een zwaktebod van de gemeente. Deze uitspraak kwam van de kunstenaar en is wel heel bizar. Op een van de borden stonden persoonlijke verhalen. De verhalen waren te walgelijk voor woorden omdat het hier ging over een kind dat mogelijk jonger was dan 16 jaar en op school in toilet sex had met een docent.
Een docent heeft een voorbeeldfunctie en hiermee ga je de indruk wekken dat sex met minderjarige niet zo’n groot probleem is. Dit verhaal werpt grote vraagtekens op over de moraliteit van gemeentes want deze tentoonstelling liep al bijna 2 jaar. In de gemeente Dijk en Waard waren er gelukkig wel omstanders die oplettend waren en inzagen dat dit ontoelaatbaar was en hadden er gelukkig ook over geklaagd.
Ik was een jaar of 16 en de docent raakte zo opgewonden dat hij klaarkwam
Toen ik zestien was trok ik mij met een oudere man iedere Dinsdag af in een trein coupe
Taboebrekende Expo: De Stille Onthulling en Lokale Heldhaftigheid
“Ondanks dat de tentoonstelling al twee jaar door Nederland reisde, was er verrassend genoeg geen enkele gemeente die eerder bezwaar maakte tegen de inhoud ervan. Deze stilte roept de vraag op hoe het mogelijk is dat dergelijke controversiële teksten onopgemerkt bleven in de publieke ruimte. Gelukkig heeft de alertheid van bewoners in de gemeente Dijk en Waard, en het resolute optreden van de gemeente zelf, uiteindelijk geleid tot het verwijderen van de ongepaste uitingen. Wat er precies nog meer te zien was op de tentoonstelling, blijft vooralsnog onduidelijk. Maar gezien de reacties op deze teksten, beloofden de andere elementen mogelijk weinig goeds. Hopelijk wordt er meer openheid gegeven over de volledige inhoud en worden er lessen getrokken uit dit voorval om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.
Bosscher's Daadkracht: Bescherming van Publieke Ruimte
“Op donderdag diende fractievoorzitter Carmen Bosscher van BVNL nog vragen in bij het gemeentebestuur, en naar eigen zeggen was ze geschokt door de teksten. “Ik ben helemaal niet bekrompen, maar we hebben het hier wel over de publieke buitenruimte,” vertelt ze. Bosscher begrijpt de beslissing om de borden weg te halen, maar voorspelt dat er mogelijk nog andere panelen zullen verdwijnen. “Kinderen spelen bij de fonteinen en dit hoort daar gewoon niet thuis. Als ouder wil je zelf de opvoeding geven. Dit vind ik niet gepast,” zegt ze. Bosscher’s alerte reactie verdient lof, aangezien haar optreden heeft bijgedragen aan het behoud van een passende publieke ruimte. Het is een duidelijk signaal van verantwoordelijk leiderschap in deze kwestie.”
Intersex bij jonge konderen roept vragen op
Intersekse verwijst naar de ik in LGBTQIA+. 1 op de 90 mensen wordt geboren met een Interseksevariatie, ook wel Difference of Sex Development (DSD) genoemd. Het officiële beleid met betrekking tot intersekse was tot enige tijd geleden om het geheim te houden en het lichaam meer mannelijk of vrouwelijk te maken door middel van medische procedures. Wanneer we naar de website gaan kijken van de kunstenaar zien we daar jonge kinderen. De leeftijd van de jongste zou je kunnen schatten rond de 4-6 jaar? Het lijkt ons geen gezonde ontwikkeling om jonge kinderen nu al te confronteren met vragen of ze een jongen of meisje willen worden.
De Onthulling van Onrecht: Een Diepgaande Blik op Kunst, Maatschappelijk Bewustzijn en de Roep om Gerechtigheid in het Licht van de Zedenzaak rondom Satansritueel Misbruik en de Reactie van Kunstenaar Ernst Coppejans van OudRoze
De recente onthullingen over hooggeplaatste ambtenaren binnen de overheid en Justitie (commissie Hendriks)die verdacht worden in een grote zedenzaak rondom satanisch ritueel misbruik hebben een schokgolf veroorzaakt. Deze schok heeft geleid tot een intense focus op het onrecht dat kinderen wordt aangedaan. Mensen zijn nu meer dan ooit gemotiveerd om deze kwestie aan de kaak te stellen en gerechtigheid te eisen voor de slachtoffers. In het licht van deze verontrustende gebeurtenissen lijkt de reactie op controversiële kunst en tentoonstellingen intenser te zijn geworden, omdat het publiek zich bewust wordt van de bredere context van misbruik en onrecht in de samenleving. Deze ontwikkelingen benadrukken de urgentie van het aanpakken van dergelijke ernstige misstanden en het beschermen van de meest kwetsbaren in onze samenleving.
De reactie van kunstenaar Ernst Coppejans van OudRoze op het verwijderen van de panelen leek misschien nonchalant, maar het is belangrijk om te benadrukken dat hij toch aandacht heeft besteed aan een zeer ernstig onderwerp, namelijk mensenhandel. Deze focus op een dergelijk schrijnend onrecht werpt een interessante controverse op. Het lijkt erop dat Coppejans onrecht niet kan tolereren, maar tegelijkertijd moeite heeft met het begrijpen van de reden voor het verwijderen van zijn panelen.
Wordt LGBTQIA+ ook gepromoot bij het Museum beelden aan zee?
De LGBTQIA+ gemeenschap staat momenteel in het middelpunt van de belangstelling, vooral na de recente controverse rondom het Eurovisie Songfestival, waar de regenboogvlag prominent aanwezig was. Met dit in gedachten rijst de vraag of de tentoonstelling van Elmar Trenkwalder bij Beelden aan zee in Scheveningen, gesteund door onder andere de VriendenLoterij en de gemeente Den Haag, ook de steun van de LGBTQIA+ beweging had ontvangen. Tot op heden is hierover niets gepubliceerd, en zowel de kunstwerken als de expositie zelf roepen veel vragen op. Het geheel werpt een intrigerend licht op de complexiteit van dit culturele moment. Bovendien roept ook de aanwezigheid van een satanische act op het Eurovisie Songfestival vragen op en draagt bij aan de algehele discussie rondom culturele uitingen en maatschappelijke normen.
LGBTQIA+ beweging ook aktief in Den Haag?
Niet alleen in het BAZ magazine werd aandacht besteed aan de tentoonstelling maar ook aan de voorgevel hing een grote poster met daarop de tekst: “TUIN DER LUSTEN”. Had dit ook te maken met de LGBTQIA+ beweging en dat je voor je geaardheid mag uitkomen? Heel bijzonder want de poster laat zien dat een volwassene een kind aan het misbruiken is?
Is dat wat we in Nederland allemaal maar prima vinden? Dat de tentoonstelling van OudRoze na pas 2 jaar commentaar heeft gekregen is terecht gezien beelden die naar buiten zijn gekomen. Blijkbaar heeft Den Haag er allemaal minder problemen mee.
De Kleur van Verbondenheid: De Discussie rondom de Regenboogvlag in de LGBTQIA+ Gemeenschap
Een belangrijke discussie die steeds terugkomt, is de betekenis en het gebruik van symbolen zoals de regenboogvlag. Dit symbool staat voor trots, diversiteit en inclusiviteit binnen de LGBTQIA+ gemeenschap. Echter, er zijn vaak variaties te zien in de samenstelling van de vlag, waarbij soms de oorspronkelijke zeven kleuren niet worden gebruikt.
Een opmerkelijk punt van discussie is de afwezigheid van de kleur Indigo in sommige versies van de regenboogvlag. Volgens sommigen staat Indigo voor verbinding en spiritualiteit, en het ontbreken ervan roept vragen op over de interpretatie en de betekenis die aan dit symbool wordt toegekend. Het behoud van de oorspronkelijke symboliek van de regenboogvlag is voor velen van cruciaal belang, omdat het de diversiteit en inclusiviteit van de LGBTQIA+ gemeenschap weerspiegelt.